Diyarbakır Bismil Sanayi Mahallesinde Hacı Bedriye Karagöz vefat etmiştir Diyarbakır Bismil Sanayi Mahallesinde Hacı Bedriye Karagöz vefat etmiştir

Diyarbakır, eğitimde son yıllarda ilerlemeler kaydetse de okuma-yazma oranları ve eğitim seviyelerindeki farklar hâlâ önemli bir sorun olarak gündemde. 2023 yılı verilerine göre, Diyarbakır’daki okuma-yazma bilmeyen kişi sayısı ve eğitim seviyeleri dikkat çekici bir tablo oluşturuyor. Peki, Diyarbakır’ın eğitim durumu ne durumda? Okuma-yazma oranları ve eğitim seviyelerine dair detaylar haberimizde.

Diyarbakır’da Okuma-Yazma Oranı Ne Kadar?

Türkiye genelinde 2023 yılında okuma-yazma bilenlerin oranı %97,6 olarak açıklanırken, Diyarbakır’da bu oran %94,9 seviyesinde kaldı. Türkiye genelinde okuma-yazma bilmeyenlerin oranı %2,4 iken, Diyarbakır’da bu oran %5,1 olarak öne çıkıyor. 2023 yılı itibarıyla kentte 80.438 kişinin okuma-yazma bilmediği belirtiliyor. Bu sayının 68.219’u kadın, 12.219’u ise erkek. Kadınların okuma-yazma oranının %8,6, erkeklerde ise %1,5 seviyesinde olduğu gözlemleniyor. Özellikle kadınlar arasında okuma-yazma bilmeyenlerin yüksek oranı, eğitimde cinsiyet eşitsizliğini bir kez daha ortaya koyuyor.

İlkokul ve Ortaokul Mezunlarının Durumu

Diyarbakır’da ilkokul mezunu kişi sayısı 289.530 olarak kaydedildi. Bu kişilerin %17,3’ü erkeklerden, %18,9’u ise kadınlardan oluşuyor. Ortaokul ve dengi meslek okullarından mezun olanların sayısı ise 361.080. Erkeklerin %23,9’u, kadınların ise %21,2’si ortaokul mezunu. Bu veriler, temel eğitim seviyesinin erkekler arasında daha yüksek olduğunu gösteriyor.

Lise ve Yükseköğretim Mezunları Arasındaki Fark

Diyarbakır’da lise ve dengi meslek okulu mezunları 313.927 kişiyi buluyor. Erkeklerin %23,1’i, kadınların %16,1’i lise mezunu. Yükseköğretim mezunlarının sayısı ise 183.104 olarak kayıtlara geçmiş durumda. Erkeklerin %12,3’ü, kadınların ise %10,6’sı yükseköğretim mezunu. Yüksek lisans ve üzeri eğitime sahip olanlar ise 24.956 kişiden oluşuyor; bu grupta erkeklerin %2’si, kadınların %1,1’i bulunuyor.

Diyarbakır’ın eğitim alanındaki mevcut durumu, özellikle okuma-yazma oranları ve cinsiyet farkı konusunda önemli bir gelişim ihtiyacına işaret ediyor. Eğitimde cinsiyet eşitsizliğini gidermek ve eğitim seviyelerini yükseltmek, kentin gelecekteki kalkınması için büyük önem taşıyor.

Kaynak: Haber Merkezi