<div>Muharrem ne demektir? 10 Muharrem'in</div> <div>(Aşûre gününün) önemi ve fazileti nedir?</div> <div>Aşure gününde yaşanan önemli hadiseler.</div> <div>"Muharrem" hürmet edilen anlamındadır.</div> <div>Bu ay, Hz. Peygamber (s.a.s.) tarafından</div> <div>Allah'ın ayı diye nitelendirilmiştir. (Müslim,</div> <div>Sıyâm, 202; Ebû Dâvûd, Savm 55; Tirmizî,</div> <div>Savm, 40) Bu niteleme Muharrem ayının</div> <div>faziletine, ilahî feyz ve bereketinin bolluğuna</div> <div>işarettir.</div> <div><strong>10 MUHARREM'IN (AŞURE</strong></div> <div><strong>GÜNÜNÜN) ÖNEMI NEDIR?</strong></div> <div>Resûlullah (s.a.s.) bir hadisinde şöyle</div> <div>buyurmuştur: "Ramazan'dan sonra en faziletli</div> <div>oruç, Allah'ın ayı olan Muharrem'de tutulan</div> <div>oruçtur. Farz namazlardan sonra en faziletli</div> <div>namaz da gece namazıdır." (Müslim, Sıyâm,</div> <div>202-203; Ebû Dâvûd, Savm, 55; Tirmizî,</div> <div>Savm, 40)</div> <div>Muharrem'in onuncu günü âşûrâ günüdür.</div> <div>Bu gün oruç tutmak da bazı âlimlere göre sünnettir.</div> <div>(Serahsî, el-Mebsût, III, 92) Zira</div> <div>Resûlullah (s.a.s.), âşûrâ gününde oruç tutmuş</div> <div>ve bunu Müslümanlara tavsiye etmiştir.</div> <div>(Buhârî, Savm, 69) Hz. Peygamber (s.a.s.)</div> <div>Medine'ye gelince, yahudilerin âşûrâ gününde</div> <div>oruç tuttuklarını görmüş ve "Bu gün niçin</div> <div>oruç tutuyorsunuz?" diye sormuştu. "Bu,</div> <div>hayırlı bir gündür. Allah, o günde Benî Isrâil'i</div> <div>düşmanlarından kurtardı. (Şükür olarak) Hz.</div> <div>Mûsâ o gün oruç tuttu." dediklerinde</div> <div>Resûlullah da (s.a.s.) "Ben Mûsâ'ya sizden</div> <div>daha layığım (yakınım)." buyurup o gün oruç</div> <div>tuttu ve müslümanlara da tutmalarını tavsiye</div> <div>etti. (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm, 127-</div> <div>128) Hz. Peygamberin (s.a.s.) bu günde oruç</div> <div>tutulmasını teşvik eden başka hadisleri de</div> <div>vardır. Bir hadiste, "Âşûrâ günü orucunun</div> <div>önceki yılın günahlarına keffâret olacağını</div> <div>zannederim." (Tirmizî, Savm, 48) buyurmuştur.</div> <div>Başka bir hadiste de âşûrâ orucuna işaret</div> <div>ederek "Ramazan orucundan sonra en fazîletli</div> <div>oruç Allah'ın ayı olan Muharrem ayında tutulan</div> <div>oruçtur." (Tirmizî, Savm, 40) buyurmuştur.</div> <div>Hz. Peygamberin (s.a.s.) Yahudilere</div> <div>muhalefet için ertesi sene âşûrâ orucunu</div> <div>Muharrem'in dokuzuncu günü de tutacağını</div> <div>söylemesi (Ebû Dâvûd, Savm, 66); bu orucun</div> <div>Muharrem ayının dokuzuncu ve onuncu veya</div> <div>onuncu ve on birinci günlerinde tutulmasının</div> <div>daha doğru olacağına işaret etmektedir. (Bkz.</div> <div>Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, IV, 52;</div> <div>Abdürrezzâk, el-Musannef, IV, 287)</div> <div>Şu da bilinmelidir ki Ramazan orucu farz</div> <div>kılınınca Hz. Peygamber (s.a.s.), isteyenlerin</div> <div>âşûrâ orucu tutup isteyenlerin tutmayabileceğini</div> <div>belirtmiştir (Buhârî, Savm, 69; Müslim,</div> <div>Sıyâm, 113-126).</div> <div><strong>AŞURE GÜNÜNDE NELER OLDU?</strong></div> <div>10 Muharrem (Aşûre) günü, içerisinde</div> <div>büyük tecellîlerin yaşandığı bir gündür:</div> <div>Hazret-i Âdem aleyhisselâm?ın tevbesi bu</div> <div>günde kabul edilmiştir. Demek ki bugün</div> <div>"tevbe-istiğfar" günüdür.</div> <div>Hazret-i Nûh aleyhisselâm?ın tufandan</div> <div>kurtulup, gemisinin selâmete erdiği gündür.</div> <div>Demek ki bugün Nûh aleyhisselâm?ın 950</div> <div>sene süren çilelerle dolu tebliğ hayatındaki</div> <div>"sabır ve sebât"ını tefekkür günüdür.</div> <div>Hazret-i Ibrahim aleyhisselâm?ın</div> <div>Nemrut'un ateşine atılıp Cenâb-ı Hakk'ın lûtfuyla</div> <div>kurtarıldığı gündür. Demek ki bugün</div> <div>Hakk?a dostluk yolunda karşılaştığımız ilâhî</div> <div>imtihanlardaki hâlimizi muhâsebe etme</div> <div>günüdür.</div> <div>Hazret-i Mûsâ aleyhisselâm’ın Firavun'un</div> <div>zulmünden, Hazret-i Yusuf aleyhisselâm'ın</div> <div>zindandan kurtulduğu gündür. Demek ki</div> <div>bugün, büyük saâdetlerin, büyük çilelerden</div> <div>sonra geldiğini idrâk etme günüdür.</div> <div>Hazret-i Eyyûb aleyhisselâm?ın hastalık ve</div> <div>iptilâlardan kurtulduğu gündür. Demek ki</div> <div>bugün, ilâhî imtihan tecellîleri karşısındaki</div> <div>"sabır, rızâ ve şükür" hâlimizi gözden geçirme</div> <div>günüdür.</div> <div>Ayrıca bugün, Islâm tarihinin gördüğü en</div> <div>acı felâketlerden biri olan, Peygamber</div> <div>Efendimiz?in aziz torunu Hazret-i Hüseyin</div> <div>radıyallâhu anh?ın hunharca katledildiği</div> <div>gündür. Diğer bir ifâdeyle Islâm?ın bağrına</div> <div>fitne hançerinin vurulduğu bir gündür.</div> <div>O menfur cinayete, hangi mezhepten olursa</div> <div>olsun her müslümanın yüreği feryat</div> <div>hâlindedir.</div> <div>Bu hususta ümmet-i Muhammed'in birlik</div> <div>ve beraberliğini zedeleyecek tarzda kuru çekişmelere</div> <div>girmek, en başta o azîz şehidlerin</div> <div>mübârek rûhlarını incitecek hareketlerdir.</div> <div>Şunu da unutmamak gerekir ki o tarihte müslümanlar</div> <div>arasında Şialık ve Sünnîlik gibi bir</div> <div>ayrılık yoktu. Dolayısıyla bugün; "Mü'minler</div> <div>ancak kardeştirler!.." (el-Hucurât, 10) hükmü</div> <div>etrafında, bir ve beraber olma günüdür…</div> <div>AŞURE ORUCUNUN FAZILETI</div> <div>NEDIR?</div> <div>Ramazan orucu farz olmadan evvel</div> <div>Muharrem ayının 10'unda (Aşûre günü) oruç</div> <div>tutmak vâcipti. Ramazan orucu farz kılındıktan</div> <div>sonra bu oruç nafile oldu. Bu itibarla</div> <div>Ramazan'dan sonra en makbul oruç,</div> <div>Muharrem ayının 10'u, yani Aşûre gününde</div> <div>tutulandır. Lâkin bu orucu Yahudîler de</div> <div>tutuyordu. Bunun için hadîs-i şerîfte:</div> <div>"Aşûre orucunu tutun; ancak bir gün önce</div> <div>veya bir gün sonra da tutmak sûretiyle</div> <div>yahudîlere muhâlefet edin!" buyruldu.</div> <div>(Ahmed, I, 241; Bezzâr, no. 1052; Heysemî,</div> <div>III, 188)</div> <div>Zira gayrimüslimlere benzememek, Islâm</div> <div>şahsiyet ve vakârını muhâfaza etmenin en</div> <div>mühim şartlarındandır. Bunun için Peygamber</div> <div>Efendimiz sallâllâhu aleyhi ve sellem</div> <div>ibadetlerde bile gayrimüslimlere benzemeyi</div> <div>yasaklamıştır.</div> <div>Yegâne hak dîn olan Islâm mükemmeldir.</div> <div>Mükemmelin ise kendisinden aşağıda olana</div> <div>ihtiyacı yoktur. Yani Islâm, hiçbir beşerî sistemle</div> <div>mezcedilmeye yahut muharref dinlerden</div> <div>herhangi bir takviyeye muhtaç değildir.</div> <div>Bunun için her Müslüman, hayatının her</div> <div>safhasında Islâm şahsiyet ve vakârını korumakla</div> <div>mükelleftir.</div>