Enes b. Malik (r.a.) sözlerine devamla demiştir ki:

“Rasulüllah’a (s.a.s) on yıl hizmet ettim. Her işim onun arzu ettiği şekilde olmuyordu. Yaptığım bir şey için “bunu niye böyle yaptın?” Yapmadığım bir şey için de “niye şöyle yapmadın?” demedi. Resûlullah (s.a.s) beni ne dövdü, ne bana kötü bir laf söyledi ne de yüz ekşitti. Bir kere bile bana öf demedi. Beni hiç bir zaman ayıplamadı.” (Ebû Dâvûd, Edeb, 1)

5. Gençlerin manevi, ahlaki ve fikri gelişimine önem verip bu hususta onlara rehberlik yapmak. Yetişkinler, gençlerin yaşamak istediği ve başlangıcında oldukları hayatı yaşamış tecrübeli kişilerdir. Bu sebeple yetişkinler, güncel gençliği tanımak suretiyle hayat tecrübelerini hayata hazırlanan gençlere aktarmalarıdırlar. Onlara dünya ve ahirette fayda sağlayacak temel manevi, ahlaki ve fikri alanda yetiştirmek için gayret sarf edilmelidir. Çünkü gençliğini bu hususlarda yetiştirmeyi ihmal eden bir toplum geleceğini harap eder. Gençlerin, İslam dininin inanç, ibadet, ahlak hakkında bilgisine sahibi olması, öğrendikleriyle amel etmesi ve fikri açıdan kendini geliştirmesi önemlidir. İşte bu meyanda ebeveynlerin ve sosyal çevrenin gençlere yardımcı olması için gayret sarf edilmelidirler.

6. Gençlerin İslam’ın güzel ahlakıyla bezenmeleri için örnek olacak söz ve davranışlarla rehberlik yapmak. İslam, güzel ahlaka dair söz ve davranışları barındırmaktadır. Müslümanlardan da güzel ahlak sahibi olmayı istemektedir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.s) hayırlı Müslüman’ın güzel ahlak sahibi olduğu hususunda şöyle buyurmuştur “Sizin en hayırlınız ahlakı güzel olanınızdır.” (Buhârî, Menâkıb, 23)

Gençlik döneminde olan çocuklarımızın hayırlı bir kişi olması için güzel ahlak sahibi olmalıdırlar. Bu sebeple yetişkinler olarak ebeveynlerin bu hususta onlara örnek olmaları ve rehberlik yapmaları güzel bir davranış olacaktır.

7. Zanaat ve sanat alanlarında bilgi ve tecrübe sahibi olması için ilgi ve yeteneklerine uygun alanlarda yetişmeleri için destek vermek. Gençlik dönemi insanın çeşitli alanlarda kendini yetiştirme ve geliştirme ihtiyacı duyduğu bir zaman dilimidir. Bu nedenle çocukların verimli ve etkin bir biçimde kendini ifade etmesi için onların ilgili duyduğu ve dini açıdan uygun olan zanaat ve sanata yönlendirilmesi uygun bir davranış olacaktır.

Netice olarak, insanın en verimli, heyecanlı ve duygusal olan zaman dilimi olan gençlik döneminde olan çocuklarımızın manevi, ahlaki, fikri ve zanaat ve sanat alanlarında yetişmeleri için onlara rehberlik edilmeli ve gereken destek  verilmektedir. Modern dönemde ve bilişim çağında baş döndürücü bir hızla devam eden hayatta gençlerimizi ilim, irfan, ahlak sahibi ve bir yüce gayeye matuf bir şekilde yetiştirmek hem anne ve babaların ve sosyal çevrenin yapması ve ödün vermemesi gereken bir ulvi vazifedir. Unutulmamalıdır ki, gençliğini ihmal eden geleceğini imha eder.

 

Rabbimiz! Dili dualı, kalbi imanlı, ahlakı güzel ve hayatı iman ve İslam ile bezenmiş gençlerden oluşan bir gençlik bize nasip eyle.